Histoire
News
Reportages
Clin d’oeil
Souvenirs
Accueil » Pagina's in het Nederlands

Hoe moet je je voertuig verwennen?

Déposé par dans 27/01/2012 – 16 04 03 01031Pas de commentaire

Hier volgen enkele raadgevingen om een voertuig te stockeren gedurende een langere periode. Indien het enkel voor een winterslaap is kan u het programma afzwakken!   Er zijn enkele simpele toepassingen maar anderen zijn dan weer iets complexer. Er is het noodzakelijke minimum en er is de grotere luxe. Dit hangt enkel van u af. Hier volgen enkele mogelijkheden en als u er al enkel van toepast dan bent u al een grote stap verder.
Het voertuig…

•    Binnenin het voertuig, haal alle tapijten eruit zodanig dat de bodem goed kan drogen
•    De zetelhoezen enkel laten als ze 100 % droog zijn
•    Maak de koffer leeg en verwijder alle vodden, vochtige kranten, verwijder het reservewiel en de kofferbescherming en droog deze volledigheidshalve.
•    Plaats nadien het reservewiel terug op zijn plaats, het is de beste plaats om het nadien terug te vinden.
•    Plaats de ruitenwissers omhoog zodanig dat ze niet tegen de voorruit rusten.

•    Verwijder alle dode bladeren die meestal tussen de motorkap terecht komen of op alle andere mogelijke plaatsen …
•    Vergewis u dat er geen water meer staat in of ter hoogte van de lichten, de achterlichten, de onderkanten van de deuren, …
•    Was de binnenvleugels en de overgang naar de wielen met een beetje waterdruk maar niet te veel want anders krijg je het nooit meer 100 % droog.
•    Indien bepaalde koetswerkonderdelen roest vertonen, verwijder de roest en maak gebruik van een roestremmer.
•    Behandel de lederen delen met een aangepast product.
•    Wrijf de chroomdelen in met vet of fijne olie
•    Wrijf de rubbers in met een natuurlijk vet of met talkpoeder
•    Laat de cabriodaken opgespannen en niet opgeplooid.
•    Verwijder de ontstekingskaarsen (bougies) en giet een beetje olie in de verbrandingskamers. Laat de motor draaien aan de hand van een hendel of met de hand om de olie goed te verdelen en plaats vervolgens de ontstekingskaarsen opnieuw op hun plaats.
•    Laat de luchtfilter op zijn plaats, vergewis u dat de stroomverdeler (delco) goed afgesloten is.
•    Bij hydraulische remmen, verwijder de remolie niet.  Indien mogelijk wrijf de rubberen leidingen in met een neutraal vet en de metalen leidingen met olie of vet.  Plaats een kleine opvangbak onder de hoofdremcilinder, want remolie kan zeer agressief zijn.
•    Bij trommelremmen breng de remklauwen naar elkaar toe teneinde geen vastgelopen remmen te hebben, wat nogal lastig wordt nadien.
•    Via een kleine hobbykundige truc, druk het koppelingspedaal naar beneden om te vermijden dat de versnellingsbak vast raakt.
•    Smeer de bewegende delen allemaal goed in: kabels, scharnieren, …
•    Besproei aan de hand van vet in sprayvorm alle mogelijke onderdelen zoals het relais, dynamo, delen van de motor die in aluminium zijn, …
•    Het is aan te raden om de koelvloeistof niet te verwijderen.  Indien het vloeistofcircuit leeg is of enkel en alleen maar water bevat, dan dien je het grondig te reinigen en nieuwe koelvloeistof aan te brengen.  Vergeet niet om de motor op temperatuur te laten komen totdat de thermostaat opengaat, want anders is er geen waterdoorstroming.  Indien dit niet mogelijk is, verwijder dan de thermostaat en giet de vloeistof rechtstreeks er in. U hebt dan de keuze tussen een vooraf behandelde vloeistof die anti corroderende bestanddelen bevat en een geconcentreerd additief om zich te mengen met water. In het laatste geval is het aan te raden om de verdunning apart uit te voeren wat u toelaat een betere vloeistof te bekomen.
•    Ledig het reservoir van de ruitensproeier.
•    Ontkoppel de batterij en laadt deze geregeld op of plaats een batterijdruppelaar.
•    Er wordt ook aangeraden om de benzinetank te vullen om corrosie tegen te gaan. Indien u deze optie kiest, kijk dan de leidingen goed na om lekken te vermijden en/of op te sporen.  Een overstroming in de garage zou wel eens een dure zaak kunnen worden.  Voeg een vettig additief toe alvorens de motor op rust te stellen. Voor een stockering op langere termijn vergeet niet dat benzine verdampt en kwaliteit verliest en steeds een gevaar inhoudt.  De eigenaars van garages en verzekeringsmaatschappijen zijn niet altijd even gretig voor dit idee.
•    Ledig de inhoud van de carburatoren, trek de starter uit en plaats de handrem in rust.

Het lokaal…

•    Stockeer de voertuigen steeds op een betonnen ondergrond, nooit op het gras of op een onverharde ondergrond.
•    Voorzie een lichte ventilatie in het lokaal, indien mogelijk lichtjes verwarmen tijdens de winter tot 8°)
•    Plaats een goed anti-diefstalsysteem.  Neem een goede brandverzekering.

De installatie…

•    Wacht niet tot het gaat vriezen wat het voorbereidend werk bemoeilijkt.
•    Verzeker u ervan dat het voertuig goed droog is alvorens deze op rust te zetten.
•    Plaats het voertuig op een manier dat je er helemaal rond kan lopen.
•    Plaats het voertuig op een verhoog zodanig dat de wielen vrij van de grond zijn, dit om de banden en de kogelgewrichten te beschermen.  Krik de wagen op onder de assen en niet onder het koetswerk.  Hou de banden op volle bandenspanning.
•    Sluit de deuren!
•    Laat aller amen een beetje openstaan (1 tot  2 cm) om luchtcirculatie toe te laten.
•    Plaats eventueel een vochtvreter in de garage en ledig geregeld het reservoir.
•    Verwijder de vogeluitwerpselen die zeer agressief zijn en soms onverwijderbare sporen achter laten.
•    Om het voertuig te beschermen van de zonnestralen, maak gebruik van een autohoes die luchtdoorlatend is, want hout en leder houden niet zozeer van lichtstralen.
•    Zorg dat er geen lading in het voertuig aanwezig is, noch in de koffer, noch op de zetels, noch op het dak!
•    Niets demonteren dat niet echt nodig is.
•    Hou een lijst bij van wat gedaan werd en wat nog dient gedaan te worden.  Laat deze lijst in de wagen aanwezig.
•    Indien het uw eigen garage is, laat de sleutels aan het dashboard en de papieren in het handschoenenkastje, dit vermijdt eventueel verlies.

Elke maand of om de twee maanden …

•    Draai twee tot drie maal de motor rond met een hendel of met de hand.  Het is niet aan te raden om de motor op de normale manier te doen draaien want dit veroorzaakt de verdroging van de cilinders en brengt schade toe aan de uitlaat.  De uitlaatgassen kunnen zelfs dodelijk zijn en zelfs in een verlucht plaats kunnen ze de lak aantasten.
•    Nooit de motor starten als deze niet met de wielen op de grond staat.
•    Draai de wielen eens rond met de hand om te vermijden dat deze zouden blokkeren. Hou ook de bandenspanning in de gaten.

Om te besluiten…

Een goede bescherming is een titanenwerk, temeer omdat je het volledige werkschema in de omgekeerde richting dient te doen als je het voertuig opnieuw wil gebruiken.

Indien je niet al te veel moed hebt om dit uit te voeren en uw voertuig is in goede staat, dan kan je je beperken tot het ontkoppelen van de batterij, er een goede autohoes overleggen en af en toe eens een ritje te maken.  Het is de beste manier en de meest aangename manier om een voertuig in stand te houden!

Jacques Bougnet

Vertaling in samenwerking met de BFOV

 

Partagez :
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz
  • LinkedIn
  • Live
  • email
  • Identi.ca
  • RSS
  • MySpace
  • Ping.fm

Laisser un commentaire!

Ajouter un commentaire ci-dessous ou trackback depuis votre propre site. Vous pouvez aussi souscrire à ces commentaires via un flux RSS.

Merci de faire preuve de respect et de ne pas spammer ce billet.

Vous pouvez utiliser ces tags html:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ce site est compatible avec les Gravatar. Pour obtenir votre propre avatar, merci de vous enregistrer sur Gravatar.