Warning: set_time_limit() has been disabled for security reasons in /home/clients/923df414e0a8129c4737e91ad2f19d52/auto-satisfaction.be/wp-content/plugins/subscribe2/subscribe2.php on line 64
De Wimille, een droom die te vlug voorbij was … | Auto-Satisfaction
Histoire
News
Reportages
Clin d’oeil
Souvenirs
Accueil » Pagina's in het Nederlands

De Wimille, een droom die te vlug voorbij was …

Déposé par dans 12/10/2011 – 10 10 45 104510Pas de commentaire

Het idee om zijn eigen auto te bouwen kiemde in vele hoofden van sommige geniale ontwerpers, maar de slaagkansen zijn jammer genoeg kleiner geworden dan in het begin van de eeuw, een trieste vaststelling waardoor er meer dan een vroegtijdig diende te stoppen met ontwerpen. Met de Grégoire, Claveau, Tucker en anderen, maakt de Wimille deel uit van de gemiste kansen.

Tijdens de oorlog stelde op 9 juni 1946 de bekende Franse piloot Jean-Pierre Wimille zijn eerste prototype voor ter gelegenheid van de Grand Prix de l’Autoroute de l’Ouest.

De auto was zeer origineel: buisvormig chassis, in de lengte liggende motor achteraan, ovaalvormige lijn die een aantrekkelijk CX aanbood. Het meest bijzondere was zonder enige twijfel dat deze auto drie zitplaatsen aanbood vooraan en met het stuurwiel in het midden. Een andere bijzonderheid was de 1500 cc motor in een V6 vorm maar deze stond nog niet helemaal op punt en de eerste auto werd voorzien van een motor van de Traction 11 PK, gekoppeld aan een elektromagnetische versnellingsbak van Cotal.

De auto had niet enkel kwaliteiten maar sommige aspecten zoals het ontbreken van een koffer, de vaste zijruiten en het zicht achteraan waren duidelijke minpunten en dienden zeker opnieuw uitgewerkt te worden.

Jean-Pierre Wimille startte met het ontwerpen van een tweede prototype in 1947 nadat hij een akkoord bereikte met de Ford Poissy. Er werd gebruik gemaakt van een maximum aantal onderdelen van Ford waardoor de motor toevertrouwd werd aan de V8 Vedette met 2158 cc. De stylist Philippe Charbonneaux hertekende het koetswerk in een meer functionele design, dat uiteindelijk gerealiseerd werd door de koetswerkbouwer Faget-Varnet. De auto werd voorgesteld op het salon te Parijs in 1948.

Het overlijden van Jean-Pierre Wimille tijdens de proefritten van de Grand Prix van Buenos Aires in 1949 maakte van deze auto vroegtijdig een weeskind. De medewerkers namen de beslissing om het project verder te zetten door er enkele minieme wijzigingen aan te brengen om zo het prototype nummer 2 tot stand te brengen die vooral een nieuwe voorzijde kreeg met een koplamp. Het is in deze configuratie dat deze zal deelnemen aan de concours d’élégance van de Bois de Boulogne in juni 1949.

Het derde en laatste prototype werd voorgesteld door de koetswerkbouwer tijdens het salon te Parijs in 1950.  De wielbasis werd verkort met 6 cm en de auto werd voorzien van een meer krachtigere motor die 66 PK ontwikkelde. Er werd voorzien om er een serie van enkele honderden exemplaren van te bouwen, maar Ford Frankrijk oordeelde dat deze auto hun project van de Comet zou in het gedrang brengen en weigerde om nog onderdelen aan te leveren. Dit was de definitieve doodslag en het project werd volledig afgeblazen.

De prototypes 1 en 3, werden gedurende lange rijd voorgesteld in het Musée de Saint-Dizier door Philippe Charbonneaux, en zijn de laatste getuigen van dit veel te kort avontuur.

Jacques Bougnet

Vertaling in samenwerking met de BFOV

Technische karakteristieken:

Centraal liggende 1911 cc motor, 4 cylinder in lijn, 56 PK bij 3800tr/min (proto 1) nadien een V8 motor met 2158cc,  60 PK bij 3800tr/min (proto 2)  en een 66 PK motor bij 4500tr/min (proto 3). Versnellingen met schijven.

Elektromagnetische versnellingsbak van Cotal met 4 versnellingen. Rechtstreekse overbrenging op de achterste wielen. Hydraulische trommelremmen. Afzonderlijke ophanging op de vier wielen  met spiraalvormige veren

Centrale stuurinrichting. Banden: 5.50x15.

Inhoud brandstoftank 58 liter (proto 1) nadien 65 liter.

Afmetingen: spoorbreedte 135cm, wielbasis : 270cm (protos 1 & 2) nadien 264cm (proto 3).Lengte: 450cm(protos 1 & 2), 444cm (proto 3) breedte : 170cm, hoogte : 140cm. Snelheid : 150km/u (proto 1)  165km/u (protos 2 & 3).

 

Partagez :
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz
  • LinkedIn
  • Live
  • email
  • Identi.ca
  • RSS
  • MySpace
  • Ping.fm

Laisser un commentaire!

Ajouter un commentaire ci-dessous ou trackback depuis votre propre site. Vous pouvez aussi souscrire à ces commentaires via un flux RSS.

Merci de faire preuve de respect et de ne pas spammer ce billet.

Vous pouvez utiliser ces tags html:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ce site est compatible avec les Gravatar. Pour obtenir votre propre avatar, merci de vous enregistrer sur Gravatar.