Histoire
News
Reportages
Clin d’oeil
Souvenirs
Accueil » Pagina's in het Nederlands

De bezoekers van het Antwerp Classic Salon 2011 hebben de Brutus niet gemist…

Déposé par dans 06/07/2011 – 12 12 11 07117Pas de commentaire

De geschiedenis van deze auto mag zeker verzonnen worden, zelfs al wordt hieromtrent toch geheimzinnig gedaan. Op het einde van de Tweede Wereldoorlog, mochten Duitsland geen militaire vliegtuigen meer bezitten. Het materiaal was dus beschikbaar, wat uiteindelijk amateurs op het idee brachten om een auto te bouwen met een BMW motor voorzien van 12 cylinders in V met een inhoud van 46 liter.

Deze gigantische motor van 510 kilogram, 1m80 lang, 1m10 hoog en 87cm breed, diende voorzien te worden van een chassis dat dit gewicht kon dragen. De opzoekingen hieromtrent bleven in Duitsland echter vruchteloos, maar een chassis van het Amerikaanse La France uit 1908 kon dienst doen. Een merk dat reeds ervaring had met het bouwen van militaire voertuigen, bedrijfsvoertuigen en brandweerauto’s, meer dan racewagens bijvoorbeeld…

Meerdere jaren waren er nodig de assemblage te realiseren in een atelier toebehorend aan het 'Auto & Technik Museum te Sinsheim, museum waar dit voertuig nog steeds te bezichtigen is als ze niet uitgeleend wordt voor de een of andere tentoonstelling.

De enkele testritten die er geweest zijn toonden duidelijk aan dat deze motor ongeveer 500pk leverde aan 1.500 toeren/minuut, en 750pk bij 1.700 toeren per minuut. Het verbruik ligt in de omgeving van 1 liter keroseen per gereden kilometer, maar dit is slechts een detail Ziezo. Geen sportief palmarer, geen mythische records, geen legendarische piloten. Gewoonweg een impressionnant voertuig. Een ding is zeker, hij verdient meer dan ooit deze naam!

Jacques Bougnet

Vertaling in samenwerking met de BFOV

Partagez :
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz
  • LinkedIn
  • Live
  • email
  • Identi.ca
  • RSS
  • MySpace
  • Ping.fm

Laisser un commentaire!

Ajouter un commentaire ci-dessous ou trackback depuis votre propre site. Vous pouvez aussi souscrire à ces commentaires via un flux RSS.

Merci de faire preuve de respect et de ne pas spammer ce billet.

Vous pouvez utiliser ces tags html:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ce site est compatible avec les Gravatar. Pour obtenir votre propre avatar, merci de vous enregistrer sur Gravatar.