Histoire
News
Reportages
Clin d’oeil
Souvenirs
Accueil » Pagina's in het Nederlands

1948: Voor Peugeot, was de inzet groot

Déposé par dans 06/07/2011 – 15 03 30 07307Pas de commentaire

Het eerste autosalon na de Tweede Wereldoorlog te Parijs opende zijn deuren in oktober 1948 en toonde drie nieuwigheden van Franse makelij: de 2PK, de Ford Vedette en de Peugeot 203.

Voor Peugeot, was de inzet groot. De oorlog heeft de 202 niet toegelaten om het verhoopte succes te bereiken, de fabrieksgebouwen werden beschadigd door de bombardementen en de machines werd per trein overgebracht naar Duitsland. Het was dus van groot belang dat de 203 een succes werd. Sinds 1943 werd dit model getekend en het eerste prototype van de 203 werd een feit op 15.07.1946

Het betrof een bijna definitieve versie. In de rekken van de opgegeven oplossingen, moeten we de Traction Avant ook rekenen, en dienen we vooral de versnellingsbak met drie lange en drie korte versnellingen te betreuren.

De eerste serie wagens reden tot 100.000 kilometer op de autodrome van Montlhéry. Deze test liet toe om een wagen volledig in orde te commercialiseren. Ze werd amper gewijzigd in de 11 jarenlange productie.

In tegenstelling tot haar uitzicht en haar vitaliteit, is de 203 een kleine auto met een 4 cylinder motor en 1290cc.

De rol die ze diende te vervullen was enkel om de 202 te vervangen. Maar Peugeot, die steeds een brede waaier van modellen in de aanbieding had, zal tussen het einde van de productie van de 202 in juli 1949 en de geboorte van de 403 in april 1955, haar ziel toeleggen op de 203,  een uniek model in de catalogi van dit merk.

Het model werd eind 1947 voorgesteld aan de pers en aan de dealers,  en pas aan het grote publiek in oktober 1948, en de 203 werd geleverd in januari 1949. De productie werd beperkt tot een 100-tal exemplaren per dag.  De band die typisch Amerikaans was, heeft bijgedragen tot het succes.  Amerika stond destijds synoniem voor vooruitgang maar ook voor hoop. Blijft de hamvraag of de stilisten, zoals vaak werd gesuggereerd, zich hebben laten inspireren door de Lincoln Zéphir 1936/39 en de Packard Clipper 1941/42. Verschillende leveranciers van toebehoren onderlijnen dit nog extra door verschillende speciale kalenders aan te bieden.

Laten we deze nieuwigheid eens van dichterbij bekijken: de motor is bij vierkant (75x73). Zijn hemisferische cylinderkop bestaande uit alpax, met beweegbare delen.

Ze bezit een tandwielaangedreven stuurinrichting en een hydraulisch remsysteem wat vrij nieuw was voor voertuigen die in grote serie gemaakt werden.

Ze is voorzien van een vastgevezen brug, schroefvormige vering achteraan en een klassieke transversale vering vooraan. Iets wat minder leuk was, is dat de eerste versnelling niet gesynchroniseerd was (dit werd het pas in 1954). De versnellingsbak is voorzien van drie versnellingen.

Ik kan er niet aan weerstaan u het verhaal te vertellen van de mijnheer die zijn 203 nogal luidruchtig vond op hoog toerental. De testrijder bij Peugeot vond niets abnormaals, maar de eigenaar bleef klagen en het duurde nog een hele tijd alvorens hij het correct schakelen onder de knie had aan de hand van de overdrive. En nu we het hebben over de versnellingsbak, noteren we dat de versnellingspook aan het stuur bevestigd was, een systeem dat aan de andere kant van de Grote Plas vrij courant was.  De uitrusting was vrij volledig en er was zelfs een open dak voorzien, evenals verankeringspunten om een bagagedrager te bevestigen. Op het dashboard is de temperatuurmeter afwezig, evenals een uurwerk, maar het stuurwiel met vier armen kon als excuus aangehaald worden om deze twee ontbrekende instrumenten te vergeten.

Bepaalde details van verschillende toebehoren doen ons terugdenken aan de vooroorlogse periode: het instrumentenbord bevindt zich in het midden (met als groot voordel dat dit zich opent net zoals een handschoenenkastje, wat het vervangen van een lampje vereenvoudigd), een verluchtingsklep opent onderaan de voorruit, enz. . .

Alle ruiten zijn volledig plat en de achterruit is vrij breed. Het is het vernoem waard dat bij het prototype de 4 laterale ruiten dezelfde afmetingen hadden. De bumpers werden geschilderd en werden voorzien van een klein stripje in chroom.

De eerste auto’s zijn herkenbaar aan enkele details: de koffer opent zich met twee grote chromé handgrepen die langs beide zijden van de nummerplaat bevestigd werden. De versnellingspook is eveneens geschilderd, er zijn kleine chroméstrips op de voorst spatborden en de voorste zetels zijn bovenaan voorzien van een chroméstaaf, die klaar zijn om de tanden van de achterste passagiers te ontmoeten bij een felle remstoot.

De achterste verlichting werd oorspronkelijk beperkt tot … de nummerplaatverlichting met twee kleine rode lampjes, waarvan een dienst deed als standlicht en de andere als stoplicht. De wegcode wou dat er steeds twee achterlichten per zijde aangebracht werden en de eerste auto’s werden dus voorzien van 4 lichten op de onderzijde van de achterste spatborden die snel vervangen werden door de gekende lichten.

De berline werd geproduceerd op ongeveer 485.000 exemplaren (de cijfers verschillen al naargelang de geraadpleegde documentatie, tussen oktober 1948 en februari 1960. De basisversie was voorzien van een open dak. Een andere versie « affaire » genaamd had geen recht op dit open dak en zijn bumpers werden geschilderd wat veel minder aantrekkingskracht had dan de prachtige ‘découvrable’.

Buiten de bumpers en de nummerplaatverlichting die geregeld gewijzigd werden, zal de 203 een enkele facelift ondergaan in 1953. We zullen weldra een artikel wijden aan de evolutie en de verschillende aangeboden versies.

Jacques Bougnet

Vertaling in samenwerking met de BFOV

TECHNISCHE FICHE

Motor : 4 cylinder in lijn met 1290cc (75mm x 73mm) met een kracht van 42 pk à 4500 toeren per minuut. Compressiewaarde: 6,9. Motor. Nokkenas op drie niveaus. Cylinderkop in alpax met hemisferische ontploffingskamers.

Solex Carburator. Watergekoeld.

Koppeling Ferodo met droogwerkende schijf .

Versnellingsbak 4 versnellingen + achteruit. (de 1e was niet gesynchroniseerd, de 4e was een overdrive (verhouding 1,31)

Overbrenging aan de hand van een cardanas .

Achterbrug met differentieel voorzien van twee satellieten.

Ophanging vooraan met transversale vering, achteraan met schroefvormige vering, 4 hydraulische schokdempers.

Stuurinrichting tandwielaangedreven. 3 omwentelingen van het stuur tussen de aanslag. Draaicirkel 4,52m

Remmen Bendix met overbrenging Lockheed en Ferodo.

Wielen 155x400 met 3 gaten.

Electrische installatie 12 volt. 2 batterijen 6 volt van 58 Ampère geplaatst onder de voorste spatborden.

Afmetingen: Spoorbreedte vooraan en achteraan : 1,32m. Wielbasis : 2,58m. Lengte : 4,35m. Breedte: 1,61m. hoogte: 1,56m.

Snelheid: + de 115 Km/u.

 

Partagez :
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz
  • LinkedIn
  • Live
  • email
  • Identi.ca
  • RSS
  • MySpace
  • Ping.fm

Laisser un commentaire!

Ajouter un commentaire ci-dessous ou trackback depuis votre propre site. Vous pouvez aussi souscrire à ces commentaires via un flux RSS.

Merci de faire preuve de respect et de ne pas spammer ce billet.

Vous pouvez utiliser ces tags html:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ce site est compatible avec les Gravatar. Pour obtenir votre propre avatar, merci de vous enregistrer sur Gravatar.