Warning: set_time_limit() has been disabled for security reasons in /home/clients/923df414e0a8129c4737e91ad2f19d52/auto-satisfaction.be/wp-content/plugins/subscribe2/subscribe2.php on line 64
De Alfa Siluro of de aerodynamiek in 1913 | Auto-Satisfaction
Histoire
News
Reportages
Clin d’oeil
Souvenirs
Accueil » Pagina's in het Nederlands

De Alfa Siluro of de aerodynamiek in 1913

Déposé par dans 12/04/2011 – 12 12 26 04264Pas de commentaire

De eerste keer dat ik het silhouet zag van de ALFA Siluro, was ik niet in de mogelijkheid om deze te dateren in de tijd, maar ik herinner me dat die mensen, net zoals Camille Jenatzy vijftien jaar vroeger, geen supermoderne blazer nodig hadden om te begrijpen dat een obus beter bestand was tegen de lucht dan een doos speculaas.

De firma ALFA (Anonima Lombarda Fabrica Automobili) was aan de rand van een faling toen Nicola Romeo, een Milanese industrieel, de firma overnam en er zijn naam aan toevoegde. Een van de eerste nieuwigheden die ontwikkeld werden door Giuseppe Merosi, directeur van de firma was de 40-60 HP voorzien van een 4 cylinder motor met 6.082 cc met twee krukassen en met een vermogen van 70 pk op 2.200 t/min. De auto werd verkocht in een versie met vier zitplaatsen en een versie met twee zitplaatsen op een verkort chassis, en werd gedoopt als « Corsa ». de 40-60 HP werd gebouwd op 27 exemplaren (2 prototypes + 25 seriewagens) tussen 1913 en 1922.

We danken deze wagen aan de excentriciteit van de Milanese Graaf Marco Ricotti, die in 1914, aan de carrozzeria Castagna vroeg om een wagen te realiseren met hoge prestaties. Deze vennootschap was zeer goed gekend in de regio en werd opgericht in 1849 door Carlo Castagna en had al talrijke nieuwe koetswerken gebouwd voor Alfa Romeo, Lancia en Benz. De graaf Ricotti en de carrosserie Castagna kozen voor een lang chassis van een ALFA 40/60. De mechaniek werd voorbereid door Giuseppe Merosi. Het koetswerk, vervaardigd uit aluminium, was voorzien van een deur langs de rechterzijde en twee langs de linkerzijde. De bestuurderszetel was lichtjes naar achteren geplaatst waardoor deze bijna in het midden van de auto kwam te staan. De motor kwam tot in het interieur van het bestuurderscompartiment en een radiator maakte een groot gat in de voorzijde van de wagen.

Gedoopt als "Siluro" (torpedo in het Italiaans), bestuurde de Graaf Ricotti, niet alleen voor zijn plezier maar ook met een snelheid van 139 Km/u, daar waar het seriemodel amper aan 120 km/u geraakte.

Gekend voor zijn lijn als een waterdruppel, werd de Siluro de eerste monospace van de geschiedenis en de eerste auto voorzien van een panoramische voorruit.

Een jaar later, liet de Graaf Ricotti de wagen ombouwen in een torpedo, en hierdoor ging heel veel originaliteit verloren.

De Siluro reed zo snel dat de historiek verloren ging. Een replica dat tentoongesteld staat in het museum van Alfa Romeo  in Arèse, is het enige wat overblijft van deze futuristische auto.

Jacques Bougnet

Vertaling in samenwerking met de BFOV


Partagez :
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz
  • LinkedIn
  • Live
  • email
  • Identi.ca
  • RSS
  • MySpace
  • Ping.fm

Laisser un commentaire!

Ajouter un commentaire ci-dessous ou trackback depuis votre propre site. Vous pouvez aussi souscrire à ces commentaires via un flux RSS.

Merci de faire preuve de respect et de ne pas spammer ce billet.

Vous pouvez utiliser ces tags html:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ce site est compatible avec les Gravatar. Pour obtenir votre propre avatar, merci de vous enregistrer sur Gravatar.