Warning: set_time_limit() has been disabled for security reasons in /home/clients/923df414e0a8129c4737e91ad2f19d52/auto-satisfaction.be/wp-content/plugins/subscribe2/subscribe2.php on line 64
De Volvo 444 (1946-1956) één van de eerste Europese na de WOII | Auto-Satisfaction
Histoire
News
Reportages
Clin d’oeil
Souvenirs
Accueil » Pagina's in het Nederlands

De Volvo 444 (1946-1956) één van de eerste Europese na de WOII

Déposé par dans 11/04/2011 – 16 04 06 04064Pas de commentaire

Indien we een kleinere auto zouden moeten uitbrengen die voldoet aan de noden van na de WOII, dan had Zweden een mooie voorsprong genomen op de andere constructeurs die als het ware het puin nog aan het ruimen waren.

Dit idee, gelanceerd door Helmer Petterson in 1942, was al aan het broeien een jaar voordat de studie begon van de 444, dat toegekend werd aan de ingenieur Erik Jern. De eerste reactie was namelijk om de 8-cylinder tweetakt te bestuderen (en niet te gebruiken) dat reeds bestond op de PV40 van voor de oorlog. Petterson en Jern zijn vervolgens tot een akkoord gekomen om het principe van de voorwielaandrijving, temeer omdat ze op de hoogte waren dat meerdere constructeurs in die richting aan het denken waren.  Petterson stelde een 4-cylinder in lijn voor omwille van het onderhoud ervan. Gustav Larson, de ondervoorzitter en technisch directeur van de firma zou hen ervan overtuigen om meer in de richting van een conventionele techniek te denken, om zo een te ingewikkelde studie van nieuwe wisselstukken te vermijden. Maar ook om de voorgaande stock van onderdelen te kunnen herbruiken.  De tijdsdruk had er ook mee te maken want het was de lanceringdatum die als eerste beslist werd : oktober 1944.

Nieuwigheid bij Volvo, het werd een zelfdragend koetswerk. De Hanomag 1939 diende als studieproject voor wat betreft het principe. De lijn werd geïnspireerd door een Amerikaans, sportief wagentje, met twee kleine ruitjes aan de achterzijde. De voorruit, eveneens in twee delen, zal een wereldprimeur worden en gemaakt uit beveiligd glas. De auto werd slechts beschikbaar met enkel twee deuren. De enige kritiek die Larson uitte was namelijk dat het kofferdeksel te puntig was, net zoals dit het geval was voor de 203, maar dan wel breder. Na meerdere maquettes gebouwd te hebben in klei, werd een wagen gerealiseerd op schaal 1/1, werd deze geschilderd en nadien buiten gezet om na te gaan of alles voldeed aan het vereiste resultaat.

De beide bazen, Gabrielsson en Larson, hebben de wagen van alle mogelijke zijden bekeken. "Ik hou er wel van ". "Ik ook". "Dan zullen we hem zo produceren". Het nam slechts enkele minuten in beslag om tot deze grote beslissing te komen en om zo de toekomst van het merkt te vrijwaren.

Het voertuig werd voorgesteld aan het grote publiek in september 1944 in de Tennis Royal te Stockholm. Ze werd voorgesteld op een verhoogd platform.  Hierdoor kon men duidelijk vermijden om te zeggen dat het voertuig nog niet rijvaardig was. Maar de firma registreerde niet minder dan 148.437 bezoekers in 10 dagen en 2300 bestellingen. De prijs van 4800 Kronen was dan ook zeer aantrekkelijk: Het was de prijs van de eerste gelanceerde Volvo van 17 jaar eerder! Eind 1944, hebben stakingen ertoe geleid dat er een vertraging ontstond in de constructie van drie prototypes. Een van deze wagens deed de ronde bij de dealers tijdens de zomer van 1945, de andere werden onderworpen aan een endurancetest, Petterson reed zelf 1348 km op een dag, met een gemiddelde snelheid van 100 km/u en dit op (slechte) openbare wegen!

1945. 1946. De klanten worden ongeduldig en het merk kampt met toeleveringsproblemen, en men ging zelfs over tot het herschilderen van het eerste prototype van zwarte kleur in een licht groene kleur, om deze vervolgens te verschepen naar de USA om er te rijden in de straten van Pittsburgh om zo de Amerikaanse industriëlen ervan te overtuigen om hun als eerste het materiaal te leveren. Vervolgens diende de band nog op punt gesteld te worden om zo begin 1947 een tiental voertuigen aan de band te maken. Meer dan 12.000 kopers waren intussen al aan het wachten...

In 1947 werd de 444 voorgesteld in België en dit tijdens een concours d'élégance te Oostende, wat uiteraard de beste publiciteit was.

Jacques Bougnet

 

Vertaling in samenwerking met de BFOV

Karakteristieken van het basismodel

 

Motor 4 cyl in lijn, 75mm x 80mm = 1414cc. 42pk à 3900 T/m, compressie 6,5:1, bovenliggende kleppen, krukas met 3 niveaus, watergekoeld.

Versnellingsbak mechanisch met 3 versnellingen + achteruit, de eerste versnelling was niet gesynchroniseerd.

Ophanging vooraan driehoekige structuur, stugge achterbrug. 4 schroefvormige veren

Koetswerk zelfdragend 2 deurs . Wielbasis: 260cm, Spoorbreedte vooraan: 129,5, spoorbreedte achteraan: 130cm, lengte 450cm, gewicht 940kg.

Elektrische voorziening 6v

Wielen: 5.00x16

Snelheid: ongeveer 110 km/u.

 

Partagez :
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz
  • LinkedIn
  • Live
  • email
  • Identi.ca
  • RSS
  • MySpace
  • Ping.fm

Laisser un commentaire!

Ajouter un commentaire ci-dessous ou trackback depuis votre propre site. Vous pouvez aussi souscrire à ces commentaires via un flux RSS.

Merci de faire preuve de respect et de ne pas spammer ce billet.

Vous pouvez utiliser ces tags html:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ce site est compatible avec les Gravatar. Pour obtenir votre propre avatar, merci de vous enregistrer sur Gravatar.