Warning: set_time_limit() has been disabled for security reasons in /home/clients/923df414e0a8129c4737e91ad2f19d52/auto-satisfaction.be/wp-content/plugins/subscribe2/subscribe2.php on line 64
De fabricage van Morgan : al meer dan 100 jaar een kunst | Auto-Satisfaction
Histoire
News
Reportages
Clin d’oeil
Souvenirs
Accueil » Pagina's in het Nederlands

De fabricage van Morgan : al meer dan 100 jaar een kunst

Déposé par dans 31/03/2011 – 18 06 04 03043Pas de commentaire

Zeer merkwaardig dat de historiek van Morgan al van start ging meer dan een eeuw geleden.

Het bedrijf Morgan heeft haar huidige zetel gevestigd te Malvern en dit sinds 1918, namelijk negen jaar nadat de eerste auto gebouwd werd door H.F.S. Morgan.

Gedurende meer dan 30 jaar, heeft het bedrijf driewielers gebouwd, meestal uitgerust met een JAP-motor met 998cc. Snel en zeer wendbaar, komen ze vooral tot hun recht tijdens de verschillende competitiewedstrijden, zowel in het verleden als heden ten dage tijdens retrowedstrijden.

1936 is een scharnierdatum in de geschiedenis van het merk dat op dat ogenblik een auto voorstelde met een Climax motor van 1122cc van de Triumph Gloria, een vierversnellingsbak, kabelremmen, een speciaal koelingsysteem zonder thermostaat noch ventilator. De lichten bevinden zich aan de buitenzijde en de kalender is volledig plat. Maar het bijzonderste was dat het 4 wielen had. Ze wordt gedoopt als 4/4, voor 4 wielen en 4 cylinders.

In 1953, ontstond er een kleine revolutie want de lichten werden geïntegreerd in de vleugels en de kalender kreeg een kromme vorm.

In 1971, werd de versnellingsbak gekoppeld aan de motor niettegenstaande deze in het midden van de auto bevond. In 1977, werd er een 5de versnelling toegevoegd. In 1983 werd de stuurinrichting aangepast, en in 1984 kunnen ze genieten van het injectiesysteem van de Rover Vitesse motoren. Morgan, die geen eigen motoren bouwde, profiteerde steeds van de mechanische evoluties en de krachtigere motoren geleverd door Triumph, Ford, Rover, Fiat, BMW….

Zonder dat ze evenwel hun filosofie veranderden aangaande de sportieve modellen, heeft het merk een serieuze imagoverandering ondergaan tijdens een periode van 30 jaar. Ze ondervond zeer snel dat ze voorbijgestreefd, verouderd, kitchachtig, was en nadien als een mythisch iets naar voor kwam.

De komst van de Aéro 8 was een keerpunt in de geschiedenis van het merk. Het feit om op ambachtelijke wijze een auto te bouwen die van 0 tot 100 km/u in amper 4,5 seconden ging dankzij een V8 motor met 370pk, heeft het merk Morgan ten top gedreven in de automobielwereld.

Momenteel leidt Charles Morgan, de kleinzoon van de stichter, de fabriek op een rendabele manier met ongeveer 650 auto’s per jaar, enkel op bestelling. De levertijd bedraagt ongeveer 1 jaar. Iedere auto wordt met de hand gemaakt, wat tussen de 12 en 14 werkdagen telt. De fabriek telt 150 personen met een hoge gemiddelde leeftijd maar met een enorme kennis uiteraard.

De werktuigen om een Morgan te bouwen zijn heel simpel en kosten bitter weinig, wat de fabriek de mogelijkheid biedt om rendabel te blijven mits de zeer kleine productieaantallen.

Alle Morgans hebben een stalen of aluminium chassis  verstevigd met houten dragers. Hierbovenop wordt alles piekfijn afgewerkt met houtsoorten en het beste leder … De houten structuur wordt op een dergelijke wijze gelijmd zodanig dat er geen lege ruimten ontstaan.

Het atelier is een spektakel op zich. Het ontvangt er wekelijks een 200 tal bezoekers vanuit de hele wereld, de meesten om er hun eigen Morgan te zien ontstaan

Jacques Bougnet

Vertaling in samenwerking met de BFOV

De foto’s : de fabricage te Malvern, het vertrek van de fabriek, een van de eerste Aéro 8 in Féerie Rétromobile te Court-Saint-Etienne in juni 2003 en het succes dat Morgan heeft bij het grote publiek …
Partagez :
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz
  • LinkedIn
  • Live
  • email
  • Identi.ca
  • RSS
  • MySpace
  • Ping.fm

Laisser un commentaire!

Ajouter un commentaire ci-dessous ou trackback depuis votre propre site. Vous pouvez aussi souscrire à ces commentaires via un flux RSS.

Merci de faire preuve de respect et de ne pas spammer ce billet.

Vous pouvez utiliser ces tags html:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ce site est compatible avec les Gravatar. Pour obtenir votre propre avatar, merci de vous enregistrer sur Gravatar.