Histoire
News
Reportages
Clin d’oeil
Souvenirs
Accueil » Pagina's in het Nederlands

Charles Stewart Rolls, gentleman driver per excellentie

Déposé par dans 31/03/2011 – 16 04 39 03393Pas de commentaire

De familiale traditie wou dat Charles Stewart Rolls, derde zoon van Lord Llangattock, zich toespitste op een militaire, politieke of religieuze carrière. De dag dat hij het landgoed van Mendre in Monmoutshire oplichtte, dankzij een elektrische installatie, moesten de ouders tijdens hun bezoek erkennen dat Charles Stewart, tevens een uitmuntend student in Cambridge, meer dan waarschijnlijk een andere richting zou kiezen.

Op zijn 17de kwam hij in Frankrijk terecht waar hij kennis maakte met de automobielwereld dat toentertijd in volle expansie was, daar waar men in Engeland zich steeds aan strikte regels hield.

Hij veroorzaakte een panieksituatie wanneer hij terugkwam in Cambridge aan het stuur van een Peugeot  3,3/4 cv met een gemiddelde snelheid van 7 km/u.  kort nadien maakt hij de verbindingsrit tussen Cambridge en Monmouth, namelijk 255 km in amper 2 dagen.

Gediplomeerd ingenieur in de toegepaste mechanische wetenschappen, kwam hij geregeld terug naar Frankrijk om er zijn passie te beleven; Hij kocht er een tandem van het merk Bollée, dan een Panhard n°6 dat ooit de rit Parijs-Marseille won. Rolls bestelde dan een Panhard voorzien van banden en lanceert zich in het competitiegebeuren: 1e in Biarritz, 2de in Parijs-Oostende,  gouden medaille tijdens de 1000 miles van Groot-Brittanië in 1900 dat georganiseerd werd oor de Automobile Club waar hij één van de oprichters was.

In 1901, koopt hij een Mors 60cv, waar hij de 18de plaats bereikte tijdens de rit Parijs-Berlijn, om nadien het snelheidsrecord te verpulveren tussen Maisons-Laffitte en Conflans aan een gemiddelde snelheid van 102,976 km/u.

Hij publiceerde in datzelfde jaar een verdrag aangaande de automobiel. Aan de rit Parijs-Wenen kwam in 1902 een vervroegd einde ingevolge een ongeval. Maar hij slaat terug met een Mors 80cv, niettegenstaande zijn wereldrecord intussen verpulverd werd door Jarott, maar hij nam deze titel terug te Clipstone.

Op 26jarige leeftijd, richt Rolls de C.S. Rolls and Co op, met enkele vrienden waaronder Claude Johnson en Henri Edmunds. Dit bedrijf dat vooral bestemd was voor de invoer van Panhard et Levassor in Engeland, kreeg snel de vertegenwoordigers over de vloer van Mors, Clément, Minerva, enz... Deze wagens verkochten zoals broodjes, maar een groot aantal klanten wilden iets typisch Engels kopen. Rolls vond geen enkel merk op de Engelse markt met een vergelijkbare klasse. Hij begon dan maar zelf te bouwen maar liep op tegen een aantal technische moeilijkheden.

Wees sinds zijn 9de, de jongste van een grote familie, kon Frederick Henry Royce toch een klein fabriekje van kranen oprichten in Manchester om zich nadien te lanceren in de bouw van auto’s met een degelijke kwaliteit. Een van zijn eerste klanten was de genaamde Henri Edmunds, vriend en vennoot van Charles Rolls...

Edmunds provoceerde de toenadering tussen Rolls/Royce, en een eerste akkoord ontstond in 1904 wat leidde tot C.S. Rolls and Co, auto’s van het merk Royce.

Beide mannen waren zo complementair dat op 16 maart 1906 het merk Rolls-Royce geboren werd met een kapitaal van 60000 ponden. Charles Rolls leverde persoonlijk 10.000 ponden, nam de functie waar als technisch directeur en stond ook in voor de publiciteit van het merk. Een publiciteit gebaseerd op de relaties en de competitie.

Hij ging geregeld rijden om zo overwinningen te halen zoals tijdens de Tourist Trophy in 1906 met een gemiddelde snelheid van 53 km/u, aan het stuur van een auto met 20 PK. Tijdens de lancering van de Silver Ghost, besliste hij om een non-stop raid te rijden tussen Londen en Glasgow en dit gedurende 15 weken, namelijk 15.000 miles. Hij was een van de 4 piloten die dit gereden heeft zonder één enkel incident.

Maar Charles Stewart Rolls was zot van het avontuur en was steeds op zoek naar nieuwigheden. Hij ontdekte in 1906 het plezier van de ballonvaart door zich als 4de te plaatsen tijdens de Gordon Bennett Trophy, om nadien kennis te maken met de gebroeders Whright.  Hij testte een van hun vliegtuigen wat voor hem een totale nieuwe uitdaging bleek te zijn.

Hij werd zeer snel een toppiloot en de oversteek van het kanaal in de twee richtingen op 2 juni 1910 aan boord van een tweedekker Wright zal zeker geschiedenis blijven.

Op 11 juli 1910, tijdens een ontmoeting in Bournemouth, was het geluk even niet aan zijn zijde en crashte zijn vliegtuig tegen de grond, wat van hem het eerste slachtoffer maakte binnen de Britse luchtvaartgeschiedenis. Geboren op 27 augustus 1877, hij was dus nog geen 33 jaar…

Jacques Bougnet

Vertaling in samenwerking met de BFOV

Dit beeld werd genomen door een Amerikaans soldaat tijdens zijn professionele bezigheden. Niettegenstaande het een kiekje was van de federale regering van de Verenigde Staten van Amerika, is het toch ter beschikking van het grote publiek.

Partagez :
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz
  • LinkedIn
  • Live
  • email
  • Identi.ca
  • RSS
  • MySpace
  • Ping.fm

Laisser un commentaire!

Ajouter un commentaire ci-dessous ou trackback depuis votre propre site. Vous pouvez aussi souscrire à ces commentaires via un flux RSS.

Merci de faire preuve de respect et de ne pas spammer ce billet.

Vous pouvez utiliser ces tags html:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ce site est compatible avec les Gravatar. Pour obtenir votre propre avatar, merci de vous enregistrer sur Gravatar.